Bode Museum (Μουσείο Μπόντε)





Το Μουσείο Μπόντε (Bode Museum) είναι ένα από τα μουσεία του νησιού των Μουσείων στο Βερολίνο. Το θολωτό νέο-μπαρόκ κτίριο στέκεται σαν φάρος στο ποταμό Σπρέε, και η καμπύλη του μορφή ακολουθεί το περίγραμμα του δυτικού άκρου του νησιού. Σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα της Αυλής Ερνστ φον Άινε και ανεγέρθηκε μεταξύ 1897 και 1904. Αρχικά ονομάστηκε Μουσείο Αυτοκράτορα Φρειδερίκου (Kaiser-Friedrich-Museum) από τον αυτοκράτορα Φρειδερίκο Γ΄ (Friedrich III), και μετονομάστηκε προς τιμήν του πρώτου του διευθυντή, Βίλχελμ φον Μπόντε (Wilhelm von Bode), το 1956
Η αίθουσα της εισόδου
Αρχικά προοριζόταν για μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη της Αναγέννησης, αλλά σύντομα στέγασε μια μεγάλου εύρους ευρωπαϊκή συλλογή και υπεύθυνος για την σημαντική επέκταση των συλλογών του μουσείου ήταν ο Μπόντε. Σήμερα φιλοξενεί δύο συλλογές: την Συλλογή Γλυπτών και το Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης (Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst), και την Συλλογή Νομισμάτων (Münzkabinett). Επιπλέον, έχει πίνακες της Gemäldegalerie (Πινακοθήκης του Βερολίνου), που εκτίθενται μαζί με τα ευρωπαϊκά γλυπτά για να γίνεται ένας διάλογος μεταξύ των δύο μορφών τέχνης. 

Αίθουσα έκθεσης
Το Μουσείο Μπόντε υπέστη τόσο μεγάλες ζημιές κατά τον Β΄ΠΠ, που προοριζόταν για κατεδάφιση. Ευτυχώς, οι διαμαρτυρίες από πολίτες που ενδιαφέρονταν έσωσαν το κτίριο και η αποκατάσταση άρχισε το 1948, η οποία επρόκειτο να διαρκέσει μέχρι το 1986.
Οι Συλλογές
Έχοντας κλείσει από το 1997, για να αρχίσει νέος γύρος ανακαινίσεων, το μουσείο άνοιξε πάλι στις 18 Οκτωβρίου 2006, μετά από ανακαίνιση $156 εκατομμυρίων. Πιστό στις απόψεις του ιδρυτή διευθυντή του, Βίλχελμ φον Μπόντε, που πίστευε στην ανάμειξη των συλλογών τέχνης, είναι σήμερα η έδρα μιας συλλογής γλυπτών, Βυζαντινής τέχνης, νομισμάτων και μεταλλείων. Η παρουσίαση των συλλογών είναι γεωγραφική και χρονολογική, με την Βυζαντινή και Γοτθική τέχνη της βόρειας και νότιας Ευρώπης να εκτίθενται ξεχωριστά στον πρώτο όροφο του μουσείου και ένα παρόμοιο περιφερειακό τμήμα Αναγεννησιακής και Μπαρόκ τέχνης στον δεύτερο όροφο.
Η συλλογή έχει τις ρίζες της στην βασιλική συλλογή. Οι προσπάθειες δύο ανδρών, του Gustav Friedrich Waagen και ιδιαίτερα του Βίλχελμ φον Μπόντε, οδήγησαν στη σημαντική ανάπτυξη της συλλογής τον 19ο αι. και στις αρχές του 20ου αι. με την αγορά μεγάλου αριθμού γλυπτών κυρίως Ιταλικής και γερμανικής προέλευσης. Στο κτίριο που αναδύεται από τον Σπρέε σαν ανάκτορο με τάφρο, η συλλογή παρουσιαζόταν με εντυπωσιακά καινοτόμο τρόπο που υπερέβαινε την παραδοσιακή πρακτική εκείνης της εποχής. Σε συνδυασμός με ιστορικά αρχιτεκτονικά στοιχεία, τα έργα εκτίθονταν σε περιβάλλοντα που υποτίθετο ότι απέδιδαν το πνεύμα της εποχής στην οποία δημιουργήθηκαν και επομένως “ενίσχυαν” τον οπτικό τους αντίκτυπο.
Το τμήμα Βυζαντινής τέχνης καυχάται για τα εξαιρετικά αποκτήματά του έργων της ύστερης αρχαιότητας και του Βυζαντίου από τον 3ο ως τον 15ο αιώνα. Σχεδόν όλα τα έργα προέρχονται από την περιοχή της Μεσογείου της αρχαιότητας, με ιδιαίτερη έμφαση στις προ-Χριστιανικές και Χριστιανικές σαρκοφάγους από την Ρώμη, συμβολική και διακοσμητική γλυπτική από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, θαυμάσια ανάγλυφα από ελεφαντόδοντο και ψηφιδωτές εικόνες, καθώς και καθημερινά και θρησκευτικά αντικείμενα από την μετά-φαραωνική Αίγυπτο.
Στην συλλογή γλυπτών εκτίθενται έργα τέχνης της Χριστιανικής Ανατολής (με έμφαση στην Κοπτική Αίγυπτο), γλυπτά από το Βυζάντιο και την Ραβένα, γλυπτά του Μεσαίωνα, την Ιταλική Γοτθική τέχνη και την πρώιμη Αναγέννηση, περιλαμβανομένης της αμφιλεγόμενης Flora που αποδόθηκε από τον Μπόντε στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, αλλά σήμερα θεωρείται ότι είναι έργο του 19ου αιώνα.  
Η συλλογή περιλαμβάνει μια σειρά από αριστουργήματα που σχετίζονται με το ξόρκι, όπως η “Pazzi Madonna” του Ντονατέλλο και η “Χορεύτρια” του Αντόνιο Κανόβα. Η συλλογή αρχαίων γλυπτών είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.

Η “Χορεύτρια” του Αντόνιο Κανόβα.
Εκπροσωπούνται επίσης έργα της ύστερης Γερμανικής Γοτθικής τέχνης από τον Τίλμαν Ρίμενσναϊντερ και Ignaz Günther, την νότια Γερμανική Αναγέννηση και το Πρωσικό Μπαρόκ μέχρι τον 18ο αιώνα. Τα έργα της Πινακοθήκης του Βερολίνου (Gemäldegalerie) που θα αποκτηθούν στο μέλλον θα ενσωματωθούν στην συλλογή γλυπτών. Αυτό θυμίζει την ιδέα του Μπόντε για “αίθουσες τεχνοτροπίας”, στις οποίες γλυπτά, πίνακες και χειροτεχνίες εκτίθενται μαζί, όπως συνηθίζεται στις ιδιωτικές συλλογές της ανώτερης μεσαίας τάξης.

Από τις αίθουσες της έκθεσης.
Η Münzkabinett (συλλογή νομισμάτων) είναι μια από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες νομισματικές συλλογές στον κόσμο. Το εύρος της εκτείνεται από την αρχή της κοπής νομισμάτων τον 7ο αιώνα π.Χ. στην Μικρά Ασία μέχρι σήμερα. Με πάνω από 500.000 αντικείμενα, μεταξύ των οποίων 4.000 νομίσματα και μετάλλια, η συλλογή του Μουσείου Μπόντε παρουσιάζει την ιστορία της ανθρωπότητας στο μέταλλο και είναι ένα μοναδικό αρχείο για την ιστορική έρευνα, ενώ και η συλλογή μεταλλείων την καθιστά μια σημαντική έκθεση τέχνης.  
Μαζί με τα νομίσματα και τα μετάλλια, περιέχει επίσης μη-νομισματικές μορφές χρημάτων, σφραγίδες, κουπόνια, μάρκες αλλά και εργαλεία κοπής.
Όλα τα εκθέματα προβάλλονται σε online interactive catalogue (διαδικτυακό διαδραστικό κατάλογο), όπου περιγράφονται με λεπτομέρειες.

Το ιππικό άγαλμα του Φρειδερίκου Γ΄, μπροστά από το μουσείο, το 1905. Φωτογραφία: Hermann Rückwardt (1871—1916).
Στον προαύλιο χώρο του μουσείου ήταν κάποτε το έφιππο άγαλμα του Φρειδερίκου Γ΄, που δημιούργησε ο  Rudolf Maison το οποίο καταστράφηκε κατά την περίοδο της ΛΔΓ . Στην θέση του βρίσκεται σήμερα ο ορειχάλκινος “Έκτορας” του Markus Lüpertz.

Το γλυπτό του Έκτορα του Markus Lüpertz, μπροστά από το Μουσείο Μπόντε.

Πηγές
·         Bode Museum. en.wikipedia
·         Bode Museum. smb.museum
·         Bode Museum. aviewoncities.com
·         Bode-Museum. de.wikipedia

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο